Centralt innehåll:
Imperialism och världskrig, cirka 1800–1950
-
Den europeiska dominansen, imperialism och kolonialism.
-
Nationalism och olika former av demokrati och diktatur i Europa och i andra delar
av världen.
-
De båda världskrigen, deras orsaker och följder. Förtryck, folkfördrivningar och
folkmord. Förintelsen och Gulag.
- Historiska berättelser från skilda delar av världen med skildringar av människors upplevelser av förtryck, till exempel i form av kolonialism, rasism eller totalitär diktatur och motstånd mot detta.
- Demokratisering, efterkrigstid och globalisering, cirka 1900 till nutid
- Kalla krigets konflikter, Sovjetunionens sönderfall och nya maktförhållanden i världen.
- FN, nordiskt samarbete och framväxten av Europeiska unionen (EU).
Att kunna förklara och förstå om några veckor:
bildkälla SO-rummet |
Del 1 Första världskriget
Kunna förklara och förstå de viktigaste orsakerna till första världskriget.
(demokrati, diktatur, nationalism, imperialism, kolonialism, handel, revanschlust,
kapprustning, bundsförvanter, ekonomisk konkurrens, allianser, skottet i Sarajevo, Gavrillo Princip, svarta veckan, svarta handen, stormakter, maktblock, centralmakterna, ententen, mobilisera, pacifist, folkmord, ubåt, revolution, reform
(kulspruta, giftgas, skyttegravar, ingenmansland, västfronten, östfronten, spanska sjukan
Ryska revolutionen.
revolution, mensjevik, bolsjevik, Lenin, Tsar, kommunism, kommunist, februarirevolutionen, livegna, Sovjetunionen, femårsplaner, kollektivjordbruk, Gulagarkipelagen, statskupp, Oktoberrevolutionen)
Kunna förklara följderna/konsekvenserna av första världskriget.
(Versaillesfreden, Weimarrepubliken, nya länder, Finland, NF, Norden mm.)
bildkälla SO-rummet |
Del 2 Mellankrigstiden.
Nazistpartiet tar makten i Tyskland.
(dålig ekonomi, inflation, Versaillesfreden depression, inflation, börskrasch, arbetslöshet, Hitler som person, propaganda, fascism, nazism, anarki, raslära, hat mot judar, dolkstötslegenden, nationalism,
våld mot politiska motståndare, "De långa knivarnas natt", arier, minoritet, majoritet, ideologi, union, syndabockar, revansch, riksdagshuset brinner, fullmaktslagen, Dachau, förtryck, koncentrationsläger, kristallnatten, livsrum, Nurnberglagarna, ghetto, folkmord, kommunism, socialism, konservatism, pakt, eftergiftspolitik
USA, löpande band, New Deal,
Sovjetunionen, femårsplaner, Gulagarkepelagen, kollektivjordbruk
Sverige, "kohandel"
övriga länder
Japan, Kina, Italien, Spanien, Sverige, Finland, Norden mfl.
bildkälla HP |
Del 3 Andra världskriget
Kunna de viktigaste orsakerna till andra världskriget.
Rhenlandet, Sudetenland, livsrum, eftergiftspolitik, Munchenöverenskommelsen,
axelmakterna, allierade, revansch, anschluss, Molotov-Ribbentropp-pakten, kapprustning, tysk aggression,
Sverige - Midsommarkrisen, Barbarossa, atombomb, blixtkrig, Norge-Danmark-Sverige, Al-Alamein, förintelsen, Pearl Harbour, pogromer, Stalingrad, Finland, Dagen D
bildkälla Maria Dahlberg |
Del 4 Efterkrigstiden
Följderna av andra världskriget.
(Tysklands delning, Marshallhjälpen, Kalla kriget, Koloniernas frigörelse, Kubakrisen, FN, Berlinmuren, Martin Luther King, Rosa Parks, Månlandningen, Koreakriget, Vietnamkriget, EU, Sverige... Berlinmurens fall år 1989...mm
Repetera om du inte kommer ihåg: från 1700-1800talet
republik, monarki, vänster / höger politik, ideologier, privilegier, missnöje, orättvisor, 1789 franska revolutionen
Användning av historia
Kunna resonera kring om hur historia används och kan användas i olika sammanhang
Idag
...skulle en person som Hitler kunna ta makten i Sverige idag? (Resonera)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Innehåll/lektioner:
Intro.
Vad vet du idag?
Skulle en person som Hitler kunna ta makten i Sverige idag?
Film Rise of the evil (första 30 minuterna) (film + tanke)(Blogger)
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1900talet
Gemensam tidslinje på tavlan. (4-5 händelser/eleverna funderar)
Tidslinje/eleverna gör egen tidslinje
Egen tidslinje över 1900talet: (placera in följande händelser på tidslinjen)
Kalla kriget, FN, Atombomb över Japan, Titanic, Koreakriget, Kvinnlig rösträtt i Sverige,
Ryska revolutionen, Nelson Mandela friges, Andra världskriget, Berlinmuren rivs, Berlinmuren byggs, Förintelsen, Skottet i Sarajevo,
Vietnamkriget, Månlandningen, Titanic, Hitler tar makten i Tyskland, Ölhallskuppen, JFK skjuts, Kubakrisen, Sovjetunionen bildas, Lenin, Dachau, Oljekris
Börskrasch i New York/Depressionen, Finland eget land, Mellankrigstiden, Norge angrips,
Första världskriget, Olof Palme skjuts, NF, Pelle föds, koloniernas frigörelse, Indien fritt, NATO)
--------------------------------------
Första världskriget
Föreläsning om orsaker/konsekvenser
- Europa och världen 1914....karta/
- allianser-stormaktsblock/kolonier/revansch/kapprustning/imperialism/nationalism/"krutdurk"
- Uppgift: resonera i grupp kring kopplingen mellan allianser i Europa och skottet i Sarajevo...
20180111 |
Första världskriget.
Minikurs/+frågor
--------------------------------------
Repetera orsaker
Första världskriget
1. Rita en enkel karta över Europa 1914 (två och två)
2 Förklara första världskrigets orsaker med hjälp av följande begrepp. (två och två)
demokrati, diktatur, nationalism, imperialism, kolonialism, handel, revanschlust,
kapprustning, bundsförvanter, ekonomisk konkurrens, allianser, skottet i Sarajevo, Gavrillo Princip, svarta veckan, svarta handen, stormakter, maktblock, centralmakterna, ententen, mobilisera, pacifist, folkmord, ubåt, revolution, reform,
--
Film 19minuter
"1914-1918 Första världskriget" sli.se
Konsekvenser/
Versaillesfreden
Nya länder
Gör färdigt minikursen
Om du hinner...Börja läsa i läroboken/
---------------------------------------
Orsaker/konsekvenser
Läslektion
Läroboken sid 190-213
---------------------------------------
Tidslinje 1900talet
Läslektion - Första världskriget.
Genomgång av frågorna i minikursen och i läroboken
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ryska revolutionen (uppgift)
Begrepp/Minikurs Rysk rev./lärobok
Begrepp
revolution, mensjevik, bolsjevik, Lenin, Tsar, kommunism, kommunist, februarirevolutionen, livegna, Sovjetunionen, femårsplaner, kollektivjordbruk, Gulagarkipelagen, statskupp, Oktoberrevolutionen)
Ev. Debatt ryska rev.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Gruppdiskussioner kring frågorna
Begreppsspelet
(repetera ev. Franska revolutionen/ ideologier/vänster-höger politik)
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Test Första världskriget - orsaker och konsekvenser
Mellankrigstiden
Politik i Europa/USA/Världen
Minikurs (Mellankrigstiden)
Läroboken
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vecka 5
Mellankrigstiden
"Demokratins gränser"
Riksdagshuset brinner mm.
("Rise of the evil" forts.)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
/ Nazistpartiet tar makten i Tyskland
- ekonomi (inflation/arbetslöshet/depression)
- versaillesfreden
- dolkstötslegenden
- propaganda
- nationalism
- judar mfl som syndabockar
- Hitlers person
- våld
- Weimarrepublikens svaghet
Rise of the evil avslutning.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vilka röstade på Hitler?
(WW2 avsnitt 1)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vecka 6-7-9 (prao)
Praouppgifter
Ideologiernas kamp + WW2 i färg/avsnitt 1/+ Schindlers list
Praouppgifter
Ideologiernas kamp + WW2 i färg/avsnitt 1/+ Schindlers list
WW2 i färg bildkälla Netflix.com |
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Diskussion/föreläsning (Sverige och Norden Pers bildspel/Max Manus)
Läslektion/läroboken
1933
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vad visste Sverige?
Nazismen i Sverige
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Diktaturens strategier (ons v6)
(propaganda/populism/nationalism/historia/symboler/syndabockar/"vi och dom")
Sebastian Haffner/Är du arier?... showbie
Minikurs/Lärobokens frågor
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Antisemitismen
Nurnberglagarna
Livsrum
Propaganda (OS 1936 i Berlin)
Kristallnatten mm
Länder
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Värderingsövning/
Mauthausen 1938
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Begreppsspelet
Minikurs/Lärobokens frågor
Länder
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ideologiernas kamp i olika länder
Uppgift
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Värderingsövningar
---------------------------------
(Fredag v7 eller v9)
Test Mellankrigstiden (E-D-C)
----------------------------------
Vecka 9
Schindlers list/tors - fred
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vecka 10
Redovisning av "Mellankrigstiden/Länder i urval"
Uppgiften redovisas enskilt i halvklass
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Andra världskriget...
(krigets händelseförlopp)(minikurs)
Tidslinje krigets utveckling
(Molotov i Berlin)
Bildspel/föredrag
--------------------------------------------------------
Slaget om Storbritannien. Andra världskriget i färg
Andra världskriget/Grundkurs/+läroboken
--------------------------------------------------------
Förintelsen Shoa + diskussionsfrågor (två och två)
Hur kunde förintelsen pågå i sådan omfattning utan att det tyska folket sade stopp?
Hur kunde judehatet växa sig så starkt? Tror du att något liknande skulle kunna hända igen? Varför/varför inte? Hur skulle du agera i så fall?
Folkmord...
"Grunden för denna bild är ett arbete av en amerikansk forskare, Barbara Harff, som på initiativ av Clintonadministrationen i mitten av 1990-talet arbetade fram en teoretisk modell för riskbedömning och varningssignaler.
Modellen listar sex riskfaktorer: tidigare erfarenheter av folk- eller massmord, social oro, etniska minoriteter som utgör en elit, ideologier som utesluter folkgrupper, typ av regim samt grad av handelsförbindelser med omvärlden." källa Svd
(Ev. Ninas resa s 126-129/ mm)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vecka 13
Varför Förintelsen?
Fakta om förintelsen del 1 - Judarnas historia (4min/sli.se)
Rasismens historia - De som inte fick leva. sli.se)
(Förintelsen/symboler)
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Sverige under kriget
"Gränsen" -
Sverige och midsommarkrisen - uppgift
Sverige - beredskapstid - Bildspel
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Norden under kriget
Sverige Norge Finland Danmark
Norge - Max Manus
Finland - Mannerheim - Vinterkriget
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Krigets förlopp/slutskede/slut
Japan
Dagen D
Konsekvenser av andra världskriget
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Efterkrigstiden.
Bildkälla SO-rummet |
1. En tvådelad värld
En tvådelad värld, Järnridån, Tysklands delning, USA - Marshallhjälpen, Kalla kriget, Sydafrika-apartheid, Norge, Kubakrisen, FN, Berlinmuren, koloniernas frigörelse, Människor i rörelse, Martin Luther King, Rosa Parks, Mahatma Gandhi, Finland, Månlandningen, Koreakriget, Vietnamkriget, Kol och stålunionen blir EU, NATO - Warsawapakten
Folkhemmet och rekordåren, Balkankriget, Berlinmurens fall, oljekrisen, Israel - Palestinakonflikten, Islamiska rev Iran, WTC -01
(Bildspel)
---------------------------------
Efterkrigstidens händelser.
(ev. två och två) Bakgrund. Eget resonemang. Granska
-En tvådelad värld
-FN/EU
-Vietnam
-Människor i rörelse
-Belinmurens fall
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2. Hur används historia?
Ex. nazisterna använder romerska symboler? Leninpriset?
Jämför andra exempel...
---------------------------------------------------------------------
Hur används historia? forts...
Ramp historia - Olof Palmes jultal (sli.se)
Diskutera:
Hade Palme rätt att göra den jämförelse han gjorde?
I intervjun med Kissinger kan man ana att han tog åt sig personligen av Palmes uttalande. Kissinger
var själv offer för nazisternas förföljelser och hade krigat mot nazismen. Nu blev USA:s (Kissingers)
utrikespolitik jämförd med nazisternas förintelse. Diskutera Palmes uttalande mot denna bakgrund.
Hade Palme rätt att göra den jämförelse han gjorde?
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Exit-ticket (2 maj - ev 3 maj)
Hur används historia?
Avslutande uppgift
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Om vi hinner:
Fler debatter
/Möjliga debattämnen/
(Borde ett främlingsfientligt parti förbjudas idag?)
(Tror du att en person som Hitler skulle kunna ta makten i Sverige idag? Varför/Varför inte?)(Leninpriset idag? Bra/dåligt?) (Versaillesfreden bra/dåligt) (Eleverna ger debattämnet...)