måndag 1 mars 2021

1900talet (repetera)

 



Centralt innehåll:

           Imperialism och världskrig, cirka 1800–1950 
    • Den europeiska dominansen, imperialism och kolonialism.
    • Nationalism och olika former av demokrati och diktatur i Europa och i andra delar av världen.
    • De båda världskrigen, deras orsaker och följder. Förtryck, folkfördrivningar och folkmord. Förintelsen och Gulag.
    • Historiska berättelser från skilda delar av världen med skildringar av människors upplevelser av förtryck, till exempel i form av kolonialism, rasism eller totalitär diktatur och motstånd mot detta. 


  1. Demokratisering, efterkrigstid och globalisering, cirka 1900 till nutid

    • Kalla krigets konflikter, Sovjetunionens sönderfall och nya maktförhållanden i världen.
    • FN, nordiskt samarbete och framväxten av Europeiska unionen (EU).



Att kunna förklara och förstå om några veckor:




Del 1 Första världskriget
Kunna förklara och förstå de viktigaste orsakerna till första världskriget.
(demokrati, diktatur, nationalism, imperialism, kolonialism, handel, revanschlust, 
kapprustning, bundsförvanter, ekonomisk konkurrens, allianser, skottet i Sarajevo, Gavrillo Princip, svarta veckan, svarta handen, stormakter, maktblock, centralmakterna, ententen, mobilisera, pacifist, folkmord, ubåt, revolution, reform 

Kunna beskriva kriget på västfronten/östfronten.
(kulspruta, giftgas, skyttegravar, ingenmansland, västfronten, östfronten, spanska sjukan

Ryska revolutionen.
revolution, mensjevik, bolsjevik, Lenin, Tsar, kommunism, kommunist, februarirevolutionen, livegna, Sovjetunionen, femårsplaner, kollektivjordbruk, Gulagarkipelagen, statskupp, Oktoberrevolutionen)

Kunna förklara följderna/konsekvenserna av första världskriget.
(Versaillesfreden, Weimarrepubliken, nya länder, Finland, NF, Norden mm.)




Del 2 Mellankrigstiden. 
Nazistpartiet tar makten i Tyskland.
(dålig ekonomi, inflation, Versaillesfreden depression, inflation, börskrasch, arbetslöshet, Hitler som person, propaganda, fascism, nazism, anarki, raslära, hat mot judar, dolkstötslegenden, nationalism, 

våld mot politiska motståndare, "De långa knivarnas natt", arier, minoritet, majoritet, ideologi, union, syndabockar, revansch, riksdagshuset brinner, fullmaktslagen, Dachau, förtryck, koncentrationsläger, kristallnatten, livsrum, Nurnberglagarna, ghetto, folkmord, kommunism, socialism, konservatism, pakt, eftergiftspolitik


USA, löpande band, New Deal, 

Sovjetunionen, femårsplaner, Gulagarkepelagen, kollektivjordbruk

Sverige, "kohandel"

övriga länder
Japan, Kina, Italien, Spanien, Sverige, Finland, Norden mfl.




Del 3 Andra världskriget
Kunna de viktigaste orsakerna till andra världskriget.
Rhenlandet, Sudetenland, livsrum, eftergiftspolitik, Munchenöverenskommelsen, 
axelmakterna, allierade, revansch, anschluss, Molotov-Ribbentropp-pakten, kapprustning, tysk aggression, 

Sverige - Midsommarkrisen, Barbarossa, atombomb, blixtkrig, Norge-Danmark-Sverige, Al-Alamein, förintelsen, Pearl Harbour, pogromer, Stalingrad, Finland, Dagen D





Del 4 Efterkrigstiden
Följderna av andra världskriget. 
(Tysklands delning, Marshallhjälpen, Kalla kriget, Koloniernas frigörelse, Kubakrisen, FN, Berlinmuren, Martin Luther King, Rosa Parks, Månlandningen, Koreakriget, Vietnamkriget, EU, Sverige... Berlinmurens fall år 1989...mm


Repetera om du inte kommer ihåg: från 1700-1800talet
republik, monarki, vänster / höger politik, ideologier, privilegier, missnöje, orättvisor, 1789 franska revolutionen



Användning av historia

Kunna resonera kring om hur historia används och kan användas i olika sammanhang



Idag
...skulle en person som Hitler kunna ta makten i Sverige idag? (Resonera)

Revolutionernas tid - likheter och skillnader

Övning Likheter och skillnader: Ett helhetsgrepp om revolutionernas tid Det börjar bli dags att avrunda arbetet med revolutionernas tid och...